Pierwsza wzmianka o grze została przedstawiona przez Epic Games w 2011 roku. Gra miała być kombinacją Minecrafta i Left 4 Dead[1]. Pomysł na tryb battle royale powstał po wydaniu gry PlayerUnknown’s Battlegrounds, która osiągnęła w 2017 roku dużą popularność[2]. Widząc szybki wzrost liczby graczy i komercyjny sukces gry, Epic Games pierwotnie wydał grę jako część płatnej gry Fortnite, po czym zmienił wersję na model free-to-play finansowany przez mikropłatności, umożliwiając graczom kupowanie lub zarabianie na elementach kosmetycznych do personalizacji swoich postaci, a także ukończenie wyzwań, aby zdobyć dodatkowe nagrody[3].

Rozgrywka

Podobnie jak inne gry z gatunku battle royale, Fortnite Battle Royale umiejscawia graczy w wielkiej bitwie na rozległej mapie – pojedynczo lub w grupach od dwóch do czterech osób. Zadaniem graczy jest eliminowanie lub unikanie innych graczy, do momentu w którym na mapie pozostanie tylko jeden zwycięzca (lub grupa). Gra zmusza graczy do interakcji, stopniowo zmniejszając dostępną dla nich „bezpieczną” strefę, wyjście poza którą może doprowadzić do utraty zdrowia i śmierci postaci. Aby uzyskać przewagę nad przeciwnikami gracze muszą szukać broni i przedmiotów rozproszonych po mapie. Gra pożycza od Fortnite możliwość budowania struktur – gracze mogą niszczyć różne obiekty i struktury w grze i wykorzystywać uzyskane materiały do budowy nowych. Gra w ograniczony sposób pozwala graczom z różnych platform – z komputerów osobistych, konsol i urządzeń mobilnych – grać na tej samej mapie ze sobą[4].

Odbiór

Fortnite Battle Royale stała się swoistym fenomenem, porównanym przez analityków do sukcesów osiągniętych przez takie pozycje jak World of Warcraft i Minecraft[5]. W dwa tygodnie po wydaniu liczba graczy przekroczyła liczbę 10 milionów. Do marca 2018 r. szacowano, że ma ona ponad 45 milionów graczy[6], a 3 miesiące później, w czerwcu 2018 roku, Epic ogłosił, że liczba graczy osiągnęła 125 milionów w mniej niż rok[7], a co najmniej 40 milionów graczy grało w tę grę raz na miesiąc. W listopadzie 2018 r. Bloomberg poinformował, że Fortnite ma ponad 200 milionów zarejestrowanych kont na wszystkich platformach[8].

W 2017 roku gra została nominowana do nagrody w kategorii „najlepszej gry w trybie kooperacji” przez PC Gamer[9]. W kwietniu tego samego roku gra została nominowana do nagrody British Academy Games Awards w dwóch kategoriach – dla najlepiej rozwijającej się gry oraz dla gry z najlepszym trybem wieloosobowym[10].

W 2018 roku gra otrzymała nagrodę w kategorii „najlepiej rozwijającej się gry”[11][12] oraz „najlepszej gry multiplayer”[13].

W marcu 2018 roku Fortnite Battle Royale był najczęściej streamowaną i oglądaną grą na Twitchu, wyprzedzając dotychczasową, również z gatunku battle royale, grę PlayerUnknown’s Battlegrounds[14][15].

2 lutego 2019 roku odbyło się wydarzenie tzw. Event Marshmello, podczas którego DJ pod pseudonimem Marshmello zagrał wirtualny koncert w jednej z lokalizacji gry.[16]